sâmbătă, 26 septembrie 2009

Zile exemplare

Acum un an mi s-a stricat masina de spalat. Am cumparat alta, iar cea veche a ramas o vreme pe hol, dupa care s-a mutat afara, in fata usii. Nu stiu cum, de fiecare data cand auzeam de cate un program de colectare a electrocasnicelor, nu reuseam sa fiu in oras sau nu avea cine sa mi-o care jos. Astazi a fost altfel. Am vazut afisele, stiam ca vin domnii de la colectare si l-am rugat pe Alecsandru sa ma ajute sa o car. Masina trebuia sa plece. Numai ca m-am trezit foarte devreme, si dupa ce am indeplinit ritualul de sambata, nu mai aveam nimic fantastic de facut. Asa ca am decis sa duc masina jos, singura. De la usa apartamentului pana la lift am tarat-o, am zgariat podeaua, mi-am asezat-o pentru o secunda pe picior. Am reusit sa o indes in lift in timp ce o vecina suspina empatic "dar, vai, cum, asa, singurica". Am scos-o din lift cu greu (multumesc pe aceasta cale domnilor care au transformat liftul intr-un dulap, cu usi de dulap). Si am ajuns la cele 6-7 trepte de la intrarea in bloc. Aici lucrurile au devenit ceva mai complicate. Taratul masinii nu mai functiona, sa o iau in brate, nici atat. Am stat o vreme gandindu-ma ce am de facut. Intre timp, doua familii vecine au trecut pe langa mine.
M-au salutat, au privit cu compasiune si au trecut mai departe. Atunci mi-a sclipit. Am lasat masina sa alunece usor pe muchiile treptelor. La ultima treapta, masina s-a dezechilibrat si s-a lasat un pic mai mult decat trebuia in bratele mele protectoare. Am reusit sa o aduc la verticala si, ca sa sarbatoresc victoria, am scos-o din bloc si am postat-o pe trotuar. Am urcat inapoi in casa, iar in tot acest rastimp, bratul stang mi-a amortit si ma durea foarte tare. Infarct, am zis, ce stupid, o sa fac infarct pentru ca nu am putut sa il mai astept pe Alecs o ora, dupa ce am asteptat un an sa scap de ea. Am purces la dus. Durerea se intindea. Oare e bine sa fac dus, nu cumva accelereaza bataile inimii si am sa mor in dus dupa ce am carat ca o proasta o masina de spalat pe scari? Nu am murit. Alecs m-a sunat constiincios, pregatit sufleteste sa care masina. L-am anuntat ca nu mai e cazul. "Sa stii ca eu nu vin la spital cand te operezi de hernie", m-a amenintat. A venit o jumatate de ora mai tarziu, pentru ca trebuia sa mergem la tenis.
Am ajuns la arene, mai pline decat de obicei. Cele doua semifinale de simplu au fost cam triste. Prima, intre Santiago Ventura si Albert Montanes. Tineam cu Ventura pentru ca l-am mai vazut marti si mi-a placut de el. Dreapta buna, reverul prost. Cam asta am spus intr-una in timpul meciului. Ventura a pierdut pentru ca la un moment nu a mai avut energie si chef sa joace si a facut tot posibilul ca meciul sa se termine mai repede. Simon Greul- Juan Monaco, intr-un soi de calificare de juniori, fara chef de nimic. A castigat Monaco (pe care il suspectez ca va castiga si in finala, daca e intr-o pasa buna).
A urmat marele meci de retragere al lui Andrei Pavel. Marele nostru campion care a castigat trei competitii. S-a jucat cu Goran Ivanisevic. Sa ne intelegem, nu am nimic cu Pavel, doar ca mi se pare ca, doar pentru ca este roman, nu e si relevant pentru mine. Pe de alta parte, Ivanisevic este unul dintre idolii copilariei mele, la care ma uitam cu gura cascata in meciurile cu robotelul Sampras, pe care il iubeam din tot sufletul pentru ca servea naucitor, pentru ca nu se lua prea tare in serios si pentru ca parea sa ii placa foarte mult ce facea. Am asteptat toata saptamana meciul acesta cu emotie. Pavel a intrat in teren in urale. O multime de pusti purtand tricouri rosii cu inscriptia "Game. Set. Match" il aplaudau. Amfitrionul i-a enumerat victoriile. A urmat un colaj de secvente din cariera lui Pavel. Toti ochii erau pe ecran. Pavel, asezat pe banca lui, privea cu o mana dusa la frunte, vizibil emotionat. M-am gandit ca nu e o retragere dupa glorie, ci mai degraba renuntarea unui jucator oarecare. A intrat Ivanisevic. Un gigant. M-am ridicat, l-am aplaudat aproape in lacrimi. "De ce zambesti asa?", mi-a zis Alecs. Nu stiu de ce. Pentru ca eram acolo, pentru ca Goran nu s-a ingrasat, nu a chelit, pentru ca zambea, pentru ca eram acolo. Arena era in delir. Langa mine, un copil care comentase delicios meciurile anterioare isi intreba tatal "cine e Ivanisevic asta?". M-am simtit si batrana si norocoasa ca l-am vazut pe Ivanisevic asta in zilele lui bune. A inceput setul. A fost un joc in care am regretat in fiecare moment ca nu se joaca serios. Mi s-a parut umilitor pentru Goran ca a venit sa faca giumbuslucuri cu Pavel. M-am rugat pentru un game serios. Macar o minge. "Hai cu asul" s-a auzit dintr-o parte. "Tati, de ce striga cu asul?". Imi venea sa ma duc sa ii explic de ce. Evident, nu imi plac copiii. Nici dupa sport nu ma innebunesc. Dar Ivanisevic e altceva. A urmat o ceremonie penibila in care Dan Bittman, cu jeansi prea stramti si cu crestetul aproape chel a aruncat cateva mingi si a cantat, rugand publicul sa il acompanieze. Didn't happen. A cantat apoi Loredana, cu forta. L-a luat pe Pavel de mana si l-a alergat in jurul terenului. Cantand. Pe niste platforme sau ceva. Am plecat.
Am ajuns la Kombinat, la o petrecere cu comicsuri si manga (so three years ago, am spus, dar se pare ca pentru unii e inca pe val). Pustoaice de aproximativ 15 ani imbracate in cameriste sau punk sau alte porcosenii. M-am simtit batrana din nou. Si norocoasa, iar. Am plecat apoi la o terasa. Cu prieteni (unul dintre ei intr-un kilt). Le-am povestit aventura masinii de spalat in scara blocului. Despre cum am crezut ca de-aici o sa mi se traga. Si mi-am adus aminte ca mi-am imaginat la un moment, cu Mitzy, inmormantarea mea. Mitzy trist, C. scriind un post pe blog. N. la telefon, ca sa adune oameni la parastas. "Alo, O., ai auzit de Xenu? Da, trist, stiu, viata merge inainte. Veniti, da, hai ca o sa fie dragut. Eu o sa port voaleta. Cand ne vedem la o cafea? Hai, ne vedem, pup! Pa pa pa!"

2 comentarii:

  1. Vad ca tu ai o viziune mult mai idilica despre moarte decat reusesc eu sa am. Eu am in lap un folder care se cheama muzica de inmormantare in care de-a lungul timpului am strans melodii pentru party-ul pe care sper ca o sa aiba cine sa-l organizeze cand eu n-o sa mai fiu. Mare parte din ea se poate si dansa! Dar oricum, e muzica trista. Uneori il ascult ca sa-l ergonomizez, si s-a intamplat sa-l ascult si cand era in vizita prietenul D. si nu muzica trista a zis, ci altfel, dar eu nu pot sa repet aici. Cert e ca tot el mi-a zis ca oamenii care se joaca cu ideea de moarte de la varste fragede sunt tot oamenii care nu merg la inmormantari pentru ca they are too fucking scared. Cred ca e adevarat, pentru ca eu am fost la o singura inmormantare pe bune, si asta pentru ca era tata, dar in rest am facut act de prezenta si am petrecut timpul autosugestionandu-ma ca sunt in alte locuri (am facut si lip-synch la o inmormantare dar a trebuit sa tin buzele strans lipite).
    Daca trebuie sa te operezi de hernie hai sa ne operam in acelasi timp, eu posibil va trebui sa fac asta in noiembrie (pana atunci ma descurc cu calmante). Mie nu de la masina de spalat mi se trage, ci de la mutarea a 6 ani in alta parte (sau 3, ca a fost partaj fifty-fifty). La inceput am zis ca mi se pare si chiar mi se parea, dar pe urma am fost racit si am tusit si doctorul mi-a zis ca de la tusit orice inceput de hernie devine hernie pe bune mai ales daca tusesti in pozitie orizontala. Eu am incercat sa tusesc numai in picioare, dar uneori nu se poate. Oricum, nu-ti face probleme, ai probabil 5 ani la dispozitie sa afli daca ai facut hernie sau nu, nimeni nu ajunge cu hernie operatorie asa repede. Decat daca vrea.
    Am scris si eu pe blog niste zile exemplare, dar nu le gasesc. Ale tale imi plac mai mult, ca e si Ivanisevic acolo. 8->

    xoxo
    O.
    P.S. scuze verbozitatea, promit sa nu mai beau cafea dupa 1am.

    RăspundețiȘtergere
  2. pisica, stii problema mea cu comentatul de acasa si uite ca am avut si o gramada de treaba samd. Voiam doar sa iti zic ca mi-ai amintit de lista cu cantece de inmormantare din High Fidelity. Dar am sa scriu despre asta.

    RăspundețiȘtergere