joi, 29 aprilie 2010

Ze best of ze 90s

Nu tin minte clar cum a inceput toata isteria asta cu revistele de moda, stiu doar ca in liceu imi cumparam deja Gioia si Amica, laolalta cu Liceenii, Melos si Salut, desi nu stiam boaba de italiana si mi se parea atunci, ca si acum, una dintre cele mai tipatoare limbi de pe pamant, drept pentru care am si refuzat sa o invat vreodata. Insa, la un moment, catre sfarsitul anilor 90, mai precis in 97, a aparut Exces. Nu am prins primul numar si imi pare rau si astazi, dar cred, oricum, ca de la asta mi s-a tras. Raposata Exces a fost prima revista de moda nascuta in Romania de dupa Revolutie, and it was love at first sight. Cum prima iubire nu se uita niciodata, am carat cateva numere dupa mine, la Bucuresti. Pe unele dintre ele le-am facut cadou cuiva care le merita mai mult decat mine, pe celelalte le-am pastrat. Astazi le-am regasit printre mormanele de reviste care odihnesc pe podele (Ines ma tot intreaba ce am de gand cu ele, si, desi imi dau seama ca la un moment dat voi ajunge sa calc sau sa dorm pe reviste, nu mi se pare atat de deranjant gandul asta). Le-am rasfoit, si am zis sa le si fotografiez, pentru cei care au uitat cum erau odinioara revistele pentru femei in Romania. Adica minunate.

Iata ca erau vremuri, inainte de Elle, Cosmo, Tabu, The One, Bazaar si mai stiu eu ce, cand autorul rubricii gastro era Neculai Constantin Muntean si cand ilustratiile erau facute de Dan Perjovschi.

Cand Valentina Pelinel inca arata a om, ba chiar era foarte draguta, si era fotografiata pe un stadion in rochii semnate Janine, Catalin Botezatu, Razvan Ciobanu, etc. Uite ca acu mi s-a facut dor si de Janine, cu colectiile ei despre eclipse, jazz si alte mizerii. Isi facuse si parfum, si, cum fashion-victima din mine dadea semne ca exista inca de pe atunci, imi propusesem sa il cumpar. In schimb, mi-am luat Masumi. Imi amintesc si de seria aia de parfumuri de la Coty, cu Exclamation si Pret a porter si cum se mai numeau ele. Si cat de chic ni se pareau pe atunci.

Din seria ce s-a mai intamplat cu oamenii din care era facuta pe atunci revista, iata ca Roxana Voloseniuc, actualul redactor sef de la Elle, era model de cover si o chema Roxana Iurcu. Pictorialul a carui eroina era, alaturi de Andreas Buzoiu, stomatolog si manechin, a fost de mare exceptie. La fel si afisul pentru marele eveniment cultural ZIM (Zilele modei la Bucuresti, ignorantilor!!) Si, daca e sa ne amintim de modele, preferata mea era Ruxandra Paruta, mi se parea ca nu vazusem o modelina mai frumoasa in viata mea. And it was in the age of the supermodels. Iar Dana Argesan, draga de ea, era pe atunci model si am impresia ca tocmai castigase Elite Model Look (sau ceva in genul acesta). Acum e unul dintre cei mai respectati (pe buna dreptate) make-up artisti din Romania si e o placere sa lucrezi cu ea.

Evident, inca mai erau mizerii, dar si azi mai exista o Liza Panait, deci nu e mare durere. Doar ca, desi layoutul era oribil, hainele din pictoriale de la casa de moda Exclusiv, fotografiile blurate, textele chinuite; si, desi oamenii aia care s-au apucat sa faca revista bajbaiau, Exces a fost prima revista pentru femei si despre moda din Romania, prima pe care am pus eu mana. Si, oricat de patetic ar suna, asa am aflat ce voiam sa fac. They were selling the dream, si, frate, cum l-am mai cumparat.

5 comentarii:

  1. fuuuuuuuuck...
    chiar şi pe invitaţiile la nuntă, "DECÂT"?

    RăspundețiȘtergere
  2. @ runbaby: zici? :) ghici cine era azi la universitate cu noaptea in cap

    @ioana: sunt precisa ca acel "decat" nu are legatura cu "decat niste revista". sau poate ca are, daca stau sa ma gandesc.

    RăspundețiȘtergere
  3. @xenu
    zic :). universitatea de azi e din alt film.

    RăspundețiȘtergere
  4. comentariul era pentru post-ul cu invitaţia la nuntă. nu mi-am dat eu seama pe ce am apăsat şi l-am lăsat aici.
    Oricum, râsu'-plânsu'...păcat de font-ul French, care e chiar drăguţ. Poţi să le pui celor de la DoR pe wall poza cu invitaţia, să se distreze şi ei un pic :)


    Cât despre Exces, ţin minte când ne-ai povestit astă-vară despre colecţia ta de reviste şi mă bucur că ai postat şi poze, pentru că I literally had no idea what it looked like. La vremea respectivă cred că popseam la chioşcurile de ziare doar ca să îmi cumpăr integrame pentru cei mici :)

    RăspundețiȘtergere