marți, 25 mai 2010

Indreptar spre FRCR, capitolul II: Trebuie ca



Feat. Mi

Am decis sa scriem despre “trebuie” tocmai pentru ca nu ar trebui. Este o idee proasta, desigur, dar tocmai din aceasta cauza o vom impartasi.

"Trebuie" este un concept dificil. In termeni heideggerieni, putem spune ca Fiintarea-intru-trebuinta e un mod de a fiinta in lume care nu convine nimanui dar pe care il accepta toata lumea, desi, cum, cu siguranta, a zis si Martin la un moment dat, e “nasol”. Cu aceasta opinie au fost de acord atat Wittgenstein, cat si alti reprezentanti ai cercului de la Viena pre sau post Carnap, care au avut de zis, cu siguranta, “bine”. Inca nu stim cum sa interpretam pozitia lui Quine, care s-a multumit sa spuna "oricum", dar probabil ca el se referea la Fiintarea-intru-altceva.
Fiintarea-intru-trebuinta este, insa, reprezentativa pentru aproape orice forma de viata cunoscuta noua pana la acest moment, desi inca nu se cunosc cauzele esentiale acestei stari, sau, mai bine spus, etape a fiintarii. Se stie insa ca Fiintarea-intru-trebuinta se datoreaza cel putin partial unei imparantezari. Aceasta imparantezare a Fiintarii-intru-ceea-ce-imi-vine-sa-fac conduce in mod aproape sigur la Fiintarea-intru-trebuinta, dupa cum se va vedea mai tarziu in expunerea noastra. Dar sa nu credeti ca aceasta imparantezare este rezultatul unei intentii constiente! Totul se petrece treptat, fara sa bagam de seama si ne trezim ca desi ne vine sa …trebuie totusi sa… Fiintarea-intru-ceea-ce-imi-vine-sa-fac este un fenomen, dupa cum bine a zis si prietenul nostru Edmund H., adica este tot ceea ce se manifesta in mod natural.

Exemplificand, ca sa nu zica lumea ca traim cu nasul pe sus sau sa nu putem plange noi dupa aia ca am aratat luna si oamenii au vazut degetul, vom expune doua situatii care se potrivesc perfect acestor doua tipuri de Fiintare.
Ilustrarea perfecta a Fiintarii-intru-trebuinta este "intratul in randul lumii". Dupa cum spune folclorul, daca “nu intri in randul lumii” pana la 25 de ani (varsta se modifica in functie de contextul cultural, greutatea corporala si financiara a celui/celei in cauza), nu ramane decat sa te marite babele. Ori, it’s common knowledge ca babele nu au intotdeauna cele mai alese gusturi din lume. Unde mai pui ca oricine, traind sub eticheta «fetei inca stralucitoare, adica neatasate» va incepe sa nu mai distinga clar intre un parchetar si un pictor. Mai mult, atat subsemnata xenu, cat si subsemnata Mi nu au sesizat niciun picior de baba prin apropiere, (desi au trecut de periculoasa varsta, chiar ieri), careia sa ii fi putut spune, cum ar fi spus, desigur, si Platon, daca l-ar fi intrebat cineva, “nu”. Desigur, daca aceasta tendinta a Fiintarii-intru-trebuinta-intratului-in-randul-lumii nu ar fi atat de manifesta, ci ne-am gasi in cealalta situatie, adica Fiintarea-intru-ceea-ce-imi-vine-sa-fac, mai sus numitele ar zice “cu placere”; nice and smart choices provided. Desigur, ar fi nevoie si de un camp cu flori (Mi) sau o padure (xenu) for a nice touch.

Mai departe, Fiintarea-intru-ceea-ce-imi-vine-sa-fac poate fi simplu exemplificata de o functie naturala a organismului despre care vorbesc de obicei prietenii intre ei. It’s called pooping. Pooping nu trebuie inteles neaparat ca pe o pierdere, ci fara urma de indoiala si ca pe un castig. In plan spiritual, desigur. Fiind o functie naturala, pooping se intampla ori de cate ori individul resimte o nevoie. De unde deducem, fireste, ca Fiintarea-intru-ceea-ce-imi-vine-sa-fac raspunde unei nevoi, pentru ca pooping este atunci cand te eliberezi constient de un surplus si o faci evident pentru ca iti vine. Recomandam aceast exercitiu zilnic, pentru gasirea unui echilibru sufletesc atat de pretios. Martin, Ludwig and all of the above sunt de acord cu noi. “Da.” (cf. Sein und Zeit, Tractatus, samd).

Dupa cum se vede din lunga si captivanta noastra expunere, dar si din viata reala, Fiintarea-intru-trebuinta este o forma de fiintare net inferioara Fiintarii-intru-ceea-ce-imi-vine-sa-fac. Asta desi am fost sesizate in privinta unui caz special (o persoana care a ajuns sa se marite mai des decat se poop). Dar credem ca acest caz se datoreaza unei disfunctii fiziologice care va fi ignorata, si nu unei aderari inconstiente la curentul Fiintarii-intru-trebuinta. Acestea fiind zise, ne vine sa facem ceva. Vom relata despre asta intr-un capitol viitor.

xenu&Mi

6 comentarii:

  1. Fetelor, puneti mana si cautati-va barbati ca asa intrati si voi in randul lumii! Nu mai stati degeaba, ca timpul trece si voi nu ati realizat nimic!

    RăspundețiȘtergere
  2. ca bine zici, cinstite, little green truth ar trebui sa-ti spuna :P

    fata, trebuie sa va povestesc ceva. am fost o data la timisoara unde v-ati studentit voi, aveam 26 de ani si toate cucoanele cu care interactionam ma chestionau imediat dupa ce aflau cum ma cheama daca sunt maritata. dar super agresiv, asa. eram intr-un context de botez and shit. frate, si pe a patra care m-a luat fix cu acelasi text am intrebat-o si eu: dar dumneata te mai futi cu barbatul? soc si groaza este un understatement, but it was so fucking worth it. what's the deal with banat housewives, man :)?

    RăspundețiȘtergere
  3. @ Little Green Truth: io nu caut nimic, astept sa vina sa-mi bata la usa. Am zis.
    @ Runbaby: they're desperate, ze housewives. Bine le-ai facut. Vezi ca deja am fost acuzate ca am format o conspiratie de refuznice in ale maritisului si copiilor, eu zic sa punem de un ong. Te bagi pe comunicare?

    RăspundețiȘtergere
  4. ma bag, ma bag. nu mai suport toate miniblogurile cu poze cu copii de 3 luni who poop the shit out of them si comentariile cu "aaaaaaaaaaaaaaaaa, ce dragutza e mititik, sa fie sanatoasa si mamik ei la fel, semnat o alta gravidutza". toata lumea e concentrata pe miracolul nasterii si al alaptarii, dar la viitorul tanar nevrotic pe care l-ai dat lumii si care te va detesta de pe canapeaua unui psihiatru peste 20 de ani nu se gandeste nimeni... ma bag, deci :)

    RăspundețiȘtergere
  5. chiar ziele trecute am auzit o vorba pe care o uitasem de multicel: piata-n casa - asa o sa va strig :)

    RăspundețiȘtergere
  6. nu stiu ce sa zic, nu am auzit decat de piatra-n casa sau poarta-n casa. cer alte opinii avizate :)

    RăspundețiȘtergere